fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

 

 

أنا على ألنت بتعرف على أولاد مدينتي كثير.و فيوم التقيت صبي الذي هو صديق للطالب الذي يدرس معي. ثم اكتشفت إن أبوه عندو محل في الحي للي أنا ساكنة فيه. و تقابلنا كدا مرة بس في صورة الأصدقاء بس. أنا الظاهر إني كنت أعجبت بيه. بس ما فلتش حاجة عشان هو ما قليش حاجة.و بعدين تعرفت على أخوه و تطورت العلاقة وللي شدني للأول هو نفس اللي شدني لآخوه.اتصحبنا و لقيت انو من الشباب اللي بيهتم بقلب حبيبنو و جسمها فنقس الوقت. هي مش هتوصل للحاجة كبيرة بس هيكون في بوس وانا عمري معملتها قبل كدة. انا عايزة اعرف هل الحكاية دي عادي بين الشباب و البنت لازم تضحي.

_______________________________ 

 

 

 
 
تضحى؟ لو انت حاسة ان البوسة اللى هياخدها منك تضحية يبقى بلاش منها …. دا معناه انه حاطتك فى كفة و البوسة فى كفة …. هتعملى ايه لما يعوز اكتر من بوسة؟

 

 
 
 

 
من كلامك كدة انت مش مستعدة و لا مقتنعة .. يبقى ليه تعملى حاجة انت من جواكى مش مقتنعة بيها؟

 

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”