مروة رخا لمجلة احنا – أهلى كانوا صح/غلط لما قالوا

Date posted: January 1, 2008


أهالينا

أهلى كانوا صح/غلط لما قالوا
 
1-إن مش كل واحد يبتسم فى وجهك يبقى صديق وعلى رأى المثل: "فى الوش مرايا وفى القفا سلاية"
 
2- إن مش كل واحد يمد لك إيده يبقى عايز يساعدك وعلى رأى المثل برضه: "ما حك ظهرك مثل ظفرك"
 
3- إن محدش بـ يموت من الحب (كُتره أو قلته)
 
4- إن الزمن بـ يداوى كل الجراح
 
5- إن البيوت أسرار والحيطان ياما بـ تدارى
 
6- إن الغرور والكبر هما ليس إلا عقد نقص فى البشرية
 
7- إن الجمال مش دايم، واللى هـ يحب شكلى النهارده بكره مش هـ يبص فى وشى
 
8– إن الاعتذار صعب … صعب أوى
 
9- إن النكد بـ يجيب الفقر والفرح بـ يجيب الحظ
 
10- إن اللى ياكل على ضرسه ينفع نفسه
 
11- إن شعرى بـ يسد بلاعة البانيو، لو ما رمتهوش أول بأول البلاعة هـ تتسد … الكلام للجارة المتضايقة وشايلة الهم (أنا يعنى)
 
12- إن الفلوس عمرها ما عملت بنى آدم، البنى آدم هو اللى بـ يعمل الفلوس
 
13- إن حتى لو قميصى مقطوع أرفع رأسى بثقة … الناس بـ تشاور بس على اللى على رأسه بطحة
 
14- إن السر لو نطقه لسانى ما بقاش سر
 
15- إن النصيحة لو قلتها على الملأ بقيت فضيحة
 
16- إن التكييف بـ يعيّى
 
17- إن البنت لازم تبقى بـ 100 رجل
 
18- إن الرجل مش بعضلاته بل بقدرته على مساندة الغير وقت ضعفهم
 
19- إن أكل العيش مُر والشغل كله زفت
 
20- إن البنى آدم اللى قلبه أسود بـ يبان غضب ربنا على وجهه
 
21- إن فيه أوقات لازم اختار بين شيئين ولما عقلى وقلبى يعجزوا لازم أغمض عينى واتكل على الله
 
22- إن مفيش حد قلبه على الواحد قد أهله
 
23- إنهم مش هـ يعيشوا لى العمر كله
 
24- إنهم مش ملائكة وممكن يغلطوا
 
25- إنى بكره هـ اكبر وافهم كل الكلام اللى لسانهم اتدلدل وهمّ بـ يقولوه
 
الكبار غلطوا لما فهمونا
 
1- إن البنت اللى بـ تكلم ولد أو قاعدة معاه فى النادى قليلة الأدب والخشا والحشمة
 
2- إن الجواز والخلفة أهم حاجة فى حياة البنت والشغل سلاح وبس
 
3- إن كل ولد خرج مع بنت مسك إيدها – على الأقل
 
4- إن كل بنت قاعدة جنب ولد فى عربية لازم يحط إيده على ركبتها
 
5- إن البنت المؤدبة لازم تروّح بيتها قبل الساعة عشرة، لإن "الحاجات الوحشة" بـ تحصل بالليل
 
6- إن البنت اللى بـ تشرب سجاير صايعة
 
7– إن شرف البنت ليس إلا عود كبريت
 
8- إن الولد مهما كان ولد فيعمل ما بداله، والرجل مهما كان رجل فمراته لازم تستحمله
 
9- إن الحب كلام أفلام
 
10- إن الضحك بصوت عالى خلاعة وقلة تربية
 
11- إن الرقص والغنى مسخرة
 
12- إن رحلات المدرسة والجامعة تضييع فلوس وبـ يحصل فيها "قلة أدب"
 
13- إن الأنشطة والمعارض والندوات تضييع وقت
 
14- إن المجموع الكبير فى المدرسة والتقدير العالى فى الجامعة أهم حاجة فى الدنيا
 
15- إنك لازم تكون أشطر واحد فى المدرسة والجامعة والشغل ولو على حساب الصداقة والزمالة … وأى حد يحاول الوقوف فى سكتك "زيحه"
 
16- إن المظاهرات "حرام" والمتظاهرين عيال مالهاش شغلة ولا مشغلة
 
17- إن الكلام فى السياسة كلام فاضى واستعراض عضلات
 
18- إن الإيمان بقضية ما والدفاع عنها تفاهه وشغل "ألاضيش"
 
19- إن معارضة الكبار بجاحة
 
20- إن مناقشة المدرس أو المدرسة عيب
 
21- إن الاعتراض على أى حاجة يجيب المشاكل
 
22- إنك قبل ما تعمل حاجة لازم تفكر الناس هـ يقولوا عليك/علينا إيه
 
23- إن من خاف سلم، فانت لازم تخاف وتمشى جنب الحيط
 
24- إنك لما تضحك كتير تقول خير اللهم اجعله خير لأن السعادة لحظات مسروقة من عيشة هباب
 
25- إن أى حد مختلف عنك فى لون أو جنسية أو ديانة أو رأى يبقى "وحش وكُخة"
Bookmark and Share