fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا


عايزة اخد رايك في مشكلة واقعة فيها،من فترة.وللاسف ما سألتك عنها.لين ما تفاقمت الحين!!هحكيلك القصة من الاول اناعارفة انك طويلة بال بس اعذرني للاطالة):انا بدرس وبحب التمثيل فرحت مرة لميتنج تمثيل عن طريق صديق وهو الوحيد تقريبا اللي كنت اعرفه بينهم.وهناك قابلت ناس جديدةمنهم واحد موهبته الاخراج.ومكزبش عليك هناك حسيت اني اثرت انطباع كويس عند معظمهم(يمكن لان ماكان في بنات كتير )واصبح قدامي ناس كتار معظمهم معجبين بيا.

وكاني انا مطلوب مني انقي واختار.(وسألت نفسي ليه مابيحصل كدة في الجامعة.يمكن لاني لبست لبس غير بتاع الجامعة.او لانهم لسه ما يعرفوني كويس متل زمايل الجامعة) فلما جينا نمشي عطيناارقامنا وايميلاتنا للطالب الموهب بالاخراج وبيدرس،وصحبه اعجب بيا.حسيت وسألني اكتر من مرة قدمهم.يضايك لواخدت ميلك وانا استعبطت.لانه ما كان ستايلي وخفت يطلع اصغر مني.فالمخرج بقى معاه ميلي بحجة انه هيبعتلنا سكربت.

فضل يكلمني كتير وكل يوم..ويسال اسالة كتيرةعن كل حاجةشخصية ومش شخصيةويقللي انه بيستناني ويفتح المسنجرمخصوص عشاني.وكنت اقعد نرغي شوي كتيري 2 ساعة وبعدها بتحجج واقوم.وعطول يقللي كلام حلوويتقل.ساعات بعتبرها مجاملة واعديهابس كان بيتقل العيارولما ازعل واافش يقلي :الله!!انت مش عايزانا نبقى اصحاب للدرجة دي.انا لما بقولك انك حلوة مش معناها اني بفكر فيكي بطريقة تانية.بس انا بقول لان دي الحقيقة.ومش ينفع اخبي عنك حاجة احنا اصحاب وماينفع اداري عنك حاجة

 

 

 

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”