fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

مروة رخا لمجلة احنا – حذفتينى ليه يا غادة؟

 

حذفتينى ليه يا غادة؟

دا كان نص السؤال اللى بعته لغادة عبد العال على الإن بوكس – in box– بعد ما اكتشفت بالصدفة انها حذفتنى من قائمة أصدقائها على الفيسبوك … و ما جاليش رد لحد النهاردة.

حذفتينى ليه يا غادة؟

طبعا انتى حرة تضيفى مين و تحذفى مين لكن أنا بقالى سنين عندك و ما حصلش منى أى إساءة من أى نوع تبرر الحذف المفاجئ دا.

حذفتينى ليه يا غادة؟

دا أنا ما اتأخرتش عنك فى حاجة! كلام عن كتابك فى التليفزيون و حصل؛ ترجمة لفيديو ندوتك فى معرض الكتاب و حصل؛ تغطية على موقع جلوبال فويسز أون لاين و حصل!

بجد أنا مش فاهمة … حذفتينى ليه يا غادة؟

دا أنا فاكرة انى كلمتك و قلت لك انى انبسطت من كتابك و ضحكت على مواقف كتير من اللى فيه بالذات موقف عريس الميكروباس النصاب – طب ليه؟

حذفتينى ليه يا غادة؟

هل علشان قلت ان المسلسل مش عاجبنى؟

هل علشان قلت ان المسلسل ظلمك و ظلم الكتاب و ظلم كل بنت عايزة تتجوز؟

هل علشان نشرت رسالة بنت فوق التلاتين اتضايقت من المسلسل؟

طب و فيها ايه؟ هو أنا عملت حاجة من وراكى؟ ما أنا بلغتك بالرسالة و اللينك بتاعها و سيبت لك حرية الرد و التوضيح.

هو أنا لما أعترض أبقى عدوتك؟

ليه؟

هو أنا هاجمت شخصك؟ و لا هاجمت موهبتك؟ و لا هاجمت نجاحك؟ و لو كنتى سمعتى انى باتكلم عليكى من وراكى – و دا ما حصلش – كنتى تيجى و تقولى لى و تخلى رقبتى قد السمسمة و بعدين تحذفينى!

أنا كل اللى قلته ان كتاب "عايزة أتجوز" كتاب واقعى لأنه رصد حلم كل بنت فى الزاوج و الاستقرار و رصد فشلها فى تحقيق الحلم دا لأن "الوارد" من العرسان ما يسرش عدو و لا حبيب. و على يدى!

كتابك كان عن بنت مصرية متعلمة من عيلة متوسطة نفسها يبقى لها بيت و عيلة لكن الاختيارات اللى قدامها تغم النفس. المسلسل بقى طلع البنت مهبوشة و تطفش أجدعها عريس بلهفتها و دلقتها و سربعتها دى. البت مجنونة رسمى و هطلة و مافيش راجل و لا نص راجل حتى هيرضى يتجوزها. فوق دا و دا بقى البنت منفسنة و حقودة و قلبها أسود … غيرانة من صاحباتها و من أمها و أبوها و من جدتها و من كل واحدة لقت نصها التانى … هيجيلها الخير ليه بقى؟ المسلسل ظلم "علا" و كل البنات اللى فى موقف "علا".

و أمها و أبوها و جدتها و أخوها ما يتعاشروش و ما يتناسبوش و ما يشرفوش. و كلامى دا لا هو ذم فيكى و لا فى هند صبرى و لا فى أى شخص بعينه – دا رأيى الشخصى فى عمل فنى اتعرض على التليفزيون و ما عجبنيش.

حذفتينى ليه يا غادة؟

هو انتى كل ما حد يقول رأيه تحذفيه؟ و لا كل ما حد يختلف معاكى تحذفيه؟ و لا كل اللى مش عاجبه المسلسل تحذفيه؟

بجد مش فاهمة … حذفتينى ليه يا غادة؟

أنا متضايقة ليه؟

طبعا متضايقة لأنى حاسة انك بتحجرى على صوتى و على حريتى فى التعبير؛ يا أقول أمين يا تحذفينى!

أنا مش عايزاكى تضيفينى تانى و مش عايزة نبقى صحاب و أنتيم و كدة يعنى … أنا بس عايزاكى تقولى لى حذفتينى ليه يا غادة!

مستنية ردك

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”