fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

الرضاعة الطبيعية و لا اللبن الصناعى؟ – د. عزة أبو الفضل – المقال التانى

 

 
Adam – 3 months old
 
 
 
 
 
الأغنية دى عن أول 6 شهور رضاعة من غير أى أطعمة و ياريت تقولوا لنا رأيكم فيها – حلوة؟ وحشة؟ مؤثرة؟ ناقصها حاجة؟
 
 
[flashaudio http://www.marwarakha.com/videos/DrAzza2.mp3]
 

 

ما تنسوش – عايزين رأيكم سواء كنتم مع أو ضد الرضاعة الطبيعية و سواء كنتم متجوزين أصلا و لا لأ 

 

 

 
الهدف من الموضوع دا مش الاساءة للأم اللى بترفض ترضع طبيعى و لا تأنيب الأم اللى بتستخدم اللبن الصناعى؛ هدفنا توضيح بعض الحقائق و الفوائد و الأضرار و القرار فى الأول و فى الآخر لكل أم. 
 
أنا سألت دكتورة عزة عن الأمهات اللى مش بينزل لهم لبن أو الأمهات اللى بتحصل لهم مشاكل فى الرضاعة – سواء فى الأول أو فى أى وقت قبل ما الطفل يكمل السنتين و هى قالت لى أن فى حاجة اسمها أخصائيين رضاعة LACTATION SPECIALISTS و دول بيساعدوا الأم فى التغلب على أى مشكلة و كمان متدربين على مساعدة واحدة عمرها ما حملت أصلا انها ترضع – زى فى حالات التبنى أو حالات وفاة الأم و غيرها من الضرورات.
 
سألتها برده عن عيوب اللبن الصناعى قالت لى انه بيجيب السكر للأطفال و فيه نسب زرنيخ و يورانيوم و مواد سامة و انه بيسبب أمراض المناعة و الجهاز التنفسى و الجهاز الهضمى. اللى عندها أسئلة أكتر أو محتاجة تستفسر تبعت لدكتورة عزة.
 
 
 
 
 

 

للتواصل مع دكتورة عزة أبو الفضل: azfadl@yahoo.com أو 01061970908
 
 
د. عزة أبو الفضل
أستاذ طب الأطفال
استشارى دولى فى الرضاعة الطبيعية
مستشار سياسات صحية و ادارة
رئيس جمعية أصدقاء رعاية الأم و الطفل
 
 
 

 

 

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”