fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

مروة رخا لمجلة احنا – الموضة السنة دى محزق

 

الموضة السنة دى محزق

أم آدم (مروة رخا سابقا)

الواحد كدة بيبقى قاعد لا بيه و لا عليه  تقوم تهب رياح الحنين للزمن الجميل و حاجة تجيب حاجة و تلاقينى بكتب مقال زى دا!

إيييه دنيا!

فين أيام الزمن الجميل لما كانت الموضة فى برامج التليفزيون علاقات عاطفية؟ كان الواحد مش ملاحق على الشغل! من قناة لقناة و من برنامج لبرنامج  و الأشية كانت معدن! إشى مشاكل قراء و إشى  مداخلات مستمعات و مستمعين و إشى تصوير خارجى مع "عامة الشعب" قدام المول الكبير إياه  و حوارات و لقاءات و حكايات و رويات و حكم و مواعظ و خبرات حياتية ياما!

فين لما كانت الموضة تنمية بشرية و برمجة عصبية و قانون الجذب و العلاج بالطاقة؟ و لا أيام موضة الأبراج و التوافق حسب برجك و برج الحبيب؟ مواضيع متنوعة مبهرة! فين لما كانت الموضة فنانين و فضايح و نميمة؟ فين زمان لما برامج التوك شوز بتاعة الصبح و الضهر و بليل و أخر الليل كانت بتعج و بتشغى بضيوف يتكلموا فى الحب و الصداقة و الأخوة و شوية سياسة متدارية على شوية دين من تحت لتحت؟ فين النقاشات العميقة و المناظرات الجدلية العظيمة عن الفيسبوك و تأثيره على نسيج المجتمع المصرى؟ و لا الأفلام الوثائقية عن تأثير نموذج الحبيب التركى مهند على العلاقات الأسرية و الحياة العاطفية لكل شاب و فتاة مصرية؟

فين الأيام الجميلة لما كان المدون من دول "يسفخ" الرئيس قبل ما يبقى سابق كل تدوينة و التانية و لا حد يرد عليه؟ فين أيام مكالمات التهديد و الوعيد لما كانت بتيجى من "unknown number"؟ فين قعدة البورصة و الجريون و التكعيبة و استوريل؟ فين أيام تويتر الهادى الجميل و الفيسبوك اللى كله خناقات شخصية و خلافات أسرية؟ أيام الهيافة المبهجة! كانت أيام مسلية كلها مرح! يناكفوا النشطاء و النشطاء يناكفوهم و كل كام شهر يضربولهم واحد و لا اتنين و خلاص!

اتبدلت أحوالنا من حال لحال!

الموضة بقت برامج دينية بترد على المشاكل العاطفية! و الخبراء الاستراتيجيون ملوا البلد و غرقوا القنوات و سيطروا على كل الحوارات! لوك لوك فى كل حاجة! صداع صداع! الموضة فزاعة تخوف الناس و تحسسنا ان نهاية الحضارة وشيكة لا محال! الموضة خناق و زعيق على نعمل إيه فى الفلوس اللى اتسرقت و اتهربت! الموضة نعم و لا! الموضة اخوان و برلمان! الموضة سياسة! الموضة نخبة! الموضة مصطلحات! الموضة قانون! الموضة عسكر و حرامية و قضاة و متهمين! الموضة أحزاب و انتخابات و مرشحين!

سوسن و سعاد فى نفس واحد: "الموضة السنة دى محزق"

ضحك و كركعة رقيعة … و عمت الفرحة أرجاء المكان!

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”