Posts Tagged ‘الرجالة المصرين’

رسالة من محمد فؤاد الدين – يا بنات: اعرفوا الرجالة بيفكروا ازاى

أريد أن أقول لكم شيئا واحدا وهو "نحن الرجال شهدنا الكثير من الفتيات السيئة بكثرة" و قد رآينا آيضآ الكثير منهن يمثلون البرآه للوصول لمبتغاهم و ذلك آثر فينا كثيراّ حتي فقدنا الثقه في النساء منهم الجيد و منهم السيئ... (Continue reading)

سى السيد رجع؟

سى السيد رجع؟

أصلي ملاحظة ان الزمن دة رجع تاني عن تجربة شخصية وعن تجارب تانية كتييييييير حوالية! ان الولد يقول للبنت ترجع بميعاد ويرفض لبس معين وأفعال معينة وشغل لأ وكدة... ويقول اته بدافع الحب. ... (Continue reading)

بس يا سيدى و قلت لها يا شيخة بلا قرف

بس يا سيدى و قلت لها يا شيخة بلا قرف

بس يا سيدى و قلت لها يا شيخة بلا قرف... (Continue reading)

أريدها باهرة الجمال – رسالة من شاب مصرى

أريدها باهرة الجمال - رسالة من شاب مصرى

أريدها باهرة الجمال - رسالة من شاب مصرى... (Continue reading)

مراتى و العلبة القطيفة – مشكلة أنا مش هرد عليها

مراتى و العلبة القطيفة - مشكلة أنا مش هرد عليها

مراتى و العلبة القطيفة - مشكلة أنا مش هرد عليها... (Continue reading)

دعوة إلى وئد البنات

دعوة إلى وئد البنات

الدرس الرابع: البنت المحترمة لازم تعيش و تموت خشبة ... هيا بنا على الختان! هى جوزها هيكون عايز منها إيه غير إنها تبقى خرم فى حيطة؟ أو تبقى جثة و لا مخدة؟ أو مبولة آدمية؟... (Continue reading)

مروة رخا لليوم السابع: رجل اليوم يرفض عمل المرأة

مروة رخا لليوم السابع: رجل اليوم يرفض عمل المرأة

ثم جاء الجيل الحالى - والكلام لرخا - الذى آثر الرجوع إلى جيل جده، لأنه باختصار تكونت لديه عقد من عمل الأم... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا من كتابى الجديد … الدنيا خيارة – انا زوجة تانية

مروة رخا لمجلة احنا من كتابى الجديد ... الدنيا خيارة - انا زوجة تانية

فى ستات زى البيوت و فى ستات زى الفنادق و فى ستات زى شاليه فى مارينا و لا العين السخنة. ستات البيوت دول هما بتوع الاستقرار و الجواز و الحياة الأسرية و الدفئ العائلى. ستات الفنادق دول اخرهم علاقات طيارى... (Continue reading)

مروة رخا و اسئلة المانشيتات الرخيصة

مروة رخا و اسئلة المانشيتات الرخيصة

فعلى سبيل المثال تجد صحفي يسأل امرأة ممن هم على نهج "نوال السعداوي" ما تعريفك للشرف؟ هل عوضك النجاح عن الحب والرجل؟ وربما تجيب الشخصية قائلة الشرف ليس بالعذرية فيبدأ الجميع بسبها ولعنها واتهامها بالفجور والانحراف، وعندما تجيب المرأة أن... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – أقول لها إيه؟ – العذرية و سنينها

مروة رخا لمجلة احنا – أقول لها إيه؟ – العذرية و سنينها

أقول لها إيه؟ ليه ما عملتيش العملية اياها زى البنات اياهم و كان زمانك عايشة متهننه فى بيت جوزك المغفل زى مغفلين كتير؟ ليه ماخترتيش واحد من "الغرب الكافر" لأنه كان هـ يرأف بحالك و يعاملك على إنك إنسانة مش حته لحمة؟ ليه... (Continue reading)

برنامج بحب فيك ايه؟ دخل المرأة و مشاركتها فى البيت

برنامج بحب فيك ايه؟ دخل المرأة و مشاركتها فى البيت

مروة رخا مع ياسمين ياسين و الحلقة 48 من برنامج "بحب فيك ايه" و نقاش حول دخل المرأة و مشاركتها فى البيت و المعنى الحقيقى للمشاركة المادية... (Continue reading)

كرسى الاعتراف عند مروة رخا – وجهىّ العملة

كرسى الاعتراف عند مروة رخا - وجهىّ العملة

فى شغلتى دى أنا دايما باسمع من طرف واحد و مطلوب منى أسمع الكلمات و أقرا ما بين السطور و أحاول أتخيل الطرف التانى بكلامه و ردود فعله. لازم أقرا صوت صاحب المشكلة و اختلاف النبرة من نقطة لنقطة ...... (Continue reading)

كرسى الاعتراف عند مروة رخا: الخائنة

 كرسى الاعتراف عند مروة رخا: الخائنة

"مش مهم هو عمل ايه .. المهم انا حسيت بايه ... حسيت بفراغ ... بصقيع ... حضنه بارد كأنه أداء واجب ... نظرته باهتة كأنه فى غيبوبة ... لمسته موحشة كأنه مش بشر ... واثق انى لا يمكن أغلط ...... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة بحلقة – الجنس و سنينه

مروة رخا لمجلة بحلقة - الجنس و سنينه

العلاقات دى بتحصل بتحصل و على كل المستويات و فى كل الأوساط فأنا مش جايبة الديب من ذيله. و قلت قبل كدة المتدينين الملتزمين لهم تحية و المتحررين المنفتحين لهم تحية لكن التايهين الضايعين المنافقين لهم كل الكلام اللى فات... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة بحلقة – هل تروجين للجنس … بدون زواج؟

مروة رخا لمجلة بحلقة – هل تروجين للجنس … بدون زواج؟

يعنى عم الناصح هيسيبها علشان مشيت معاه و هيتجوز واحدة مشيت مع غيره ... و سابها لنفس السبب. مش دا اسمه عك؟ البنت المتلخبطة اللى لا طالت تدين و لا طالت تحرر لو دخلت فى علاقة من النوع ده هتتمزق... (Continue reading)

رد صوتى:بيلعب بيا؟

رد صوتى:بيلعب بيا؟

قالي و اكيد هقولهم لما يكون في حاجه رسمي انا مش عارفه اصدق الكلام الفاضي ده ولا لأ انا مبقاش عندي ثقه في حد من كتر ما بشوف كدابين حتي لما بيعمل حاجه كويسه القيني بقول لنفسي متصدقيش ده مش... (Continue reading)

رد صوتى: الوش الخشب علشان الولد يحترمنى

رد صوتى: الوش الخشب علشان الولد يحترمنى

.انا على فكره مش بتكلم على علاقه الحب بس لكن كنت بتصرف كده فى اى علاقات فيها تعامل مع الولاد حتى زمايلى فى الكليه ...يعنى مثلا الاقى ولد زميلى فى الكليه جيه اتكلم معايا فى موقف ولا حاجه ولما يشوفنى... (Continue reading)

رد صوتى: صاحبتى بقت صايعة

رد صوتى: صاحبتى بقت صايعة

الشخص الأنا مرتبطة بيه بيقول عليها صايعة وقالى ان علاقتى بيها لازم تنتهى كليا أول منتزوج و ان دالوقتى أقلل من تعاملاتى معاها و قالى انها مش هتخش بيتنا مهما حصل.أهلى خلاص مبقوش يحبوها و بينتقضوها على طول. أنا زعلانة... (Continue reading)

رد صوتى: ليه العلاقة بتبتدى و تنتهى بأمر الراجل؟

رد صوتى: ليه العلاقة بتبتدى و تنتهى بأمر الراجل؟

وكمان فى حاجة ليه تعددت الاقوال من الرجاله زى كل بنت وليها مفتاح \ ومفيش بنت ملهاش سكه ... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – أحمد زى الحاج أحمد

مروة رخا لمجلة احنا - أحمد زى الحاج أحمد

طبعا أنا فهمت هو بـ يرمى لإيه وطبعا أنا تخلصت من رواسب الهبل وبقيت بـ افتى فى العلاقات العاطفية وبتاع ... أصل يا جماعة ده مش فيلم عربى هـ ينتهى بلقاء حار بين البطل والبطلة بعد طول الفراق، ولا ده... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – الراجل

مروة رخا لمجلة احنا - الراجل

من سنتين استضافنى حازم الحديدى مع حسين فهمى فى برنامج "الناس وانا"، وكانت الحلقة عن الراجل ومفهوم الرجوله. أنا لأول مرة هـ اعترف لكم إنى "فتيت"، أيوا يعنى أقول للراجل ما أعرفش؟ أقول له إنى مش فاهمة يعنى إيه راجل... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – انشفى يا ليلى – كلنا ليلى

مروة رخا لمجلة احنا - انشفى يا ليلى - كلنا ليلى

ليلى هو اسم بطلة رواية "الباب المفتوح" للطيفة الزيات والتي تم اختيارها كرمز لكل فتاة مصرية تحاول أن تبني شخصية مستقلة في ظل مجتمع يعتمد الكثير من أساليب القمع. فكرة مبادرة كلنا ليلى الرئيسية هي أن كل واحدة منا تتكلم... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا-عزيزى الرجل الشرقى:اُفضل أن أكون عشيقتك مش مراتك

مروة رخا لمجلة احنا-عزيزى الرجل الشرقى:اُفضل أن أكون عشيقتك مش مراتك

أقول لك ليه ومش عايزة قلة أدب وطولة لسان! على رأى المثل: "ايش خد الريح من البلاط؟"، انت كـزوج عامل زى البلاط، وكله بالأدلة والبراهين بمقارنة بسيطة بين "برستــيــج" مراتك ووضع عشيقتك هـ تلاقى الآتى:... (Continue reading)

راديو حريتنا – رسالة منى إلى الرجل الشرقى

راديو حريتنا – رسالة منى إلى الرجل الشرقى

عزيزى الرجل الشرقى ... افضل ان اكون عشيقتك مش مراتك... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – ماليش فى العلاقات العاطفية

مروة رخا لمجلة احنا - ماليش فى العلاقات العاطفية

إيه اللى بـ يشدنى للعصفور أبو جناح مكسور؟ أصحابى قالوا لى إنى ممكن أعمل أحسن من كده I can do better، بس أنا كنت فاكرة إن بشوية التفاؤل بتاعى ممكن أدخل الشمس أجدعها عشة، وممكن بالأمل أعمل المعجزات. أنا فعلا... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – جوزى بيقول عليكى ضد الشرع و الدين

مروة رخا لمجلة احنا - جوزى بيقول عليكى ضد الشرع و الدين

بعد ما روحت البيت قعدت أحاول أفتكر إيه اللى أنا قلته فى الحلقة ممكن يخلى الراجل يقول عليا كده ... يمكن لما قلت لإياد (المذيع) إن أنا مش مستنية راجل يأكلنى ويشربنى ويلبسنى ... وإن أنا عايزة راجل يضيف قيمة... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – الغباء العاطفى و العياذ بالله

مروة رخا لمجلة احنا - الغباء العاطفى و العياذ بالله

فى محاولة جريئة لتقريب وجهات النظر بين بنات حواء وأبناء آدم قمت بـ عمل استقصاء على أدى كده لمعرفة أغبى أسئلة بـ تعصب البنات وبـ تخنق الشباب وقررت نشرها النهارده لعلهم يتعظون.... (Continue reading)

مروة رخا مع حسين فهمى فى الناس و انا

مروة رخا مع حسين فهمى فى الناس و انا

مروة رخا مع حسين فهمى فى الناس و انا حوار عن مفهوم الرجولة و الأنوثة فى المجتمع الشرقى... (Continue reading)