سؤال يحيرني: هل الإنفصال في مصلحة الأطفال؟

Date posted: April 6, 2015


Love Matters

هل يمكن للإنفصال أن يؤثر سلباً على ابني؟ حياتي اتلخبطت ومش عارفة اتصرف إزاي؟ فكرة الإنفصال عن زوجي ترعبني لأني متخوفة أن أؤذي ابني بسبب القرار ده.

جوزي بيعرف تماماً ان أكتر حاجه بتأذينى أن تحصل خناقات أو صوت عالي قدام ابنى، وبقى يتعمد يعمل كده عشان يكسرنى ومستحملتش. فضلت احاول بكل الطرق انى استمر بس عشانه لكن لما لقيته هيتأذى بسبب ده مستحملتش. انا خايفه من كتر ما كنت بقرأ ان الانفصال بيأثر ع الاطفال وان الطفل اللى بيتربى مع ابوين بيبقى أسوى نفسياً.

كل الدنيا ضدى عشان شايفين انى مش هقدر اصرف على ابنى لوحدى ولما اقول هشتغل وحياتى هتبقى احسن بيسخرو من الكلام ده خصوصا ان جوزى ولا بيبعت اى حاجه لابنه وممكن يشيل ايده خالص. حياتى عند أهلى صعبه جدا وفيها ضغط فظيع على أعصابى وبقيت مش عارفه أنا صح ولا غلط. بس انا والله تعبت جداً ومش عارفه انا كده ببهدل ابنى ولا لأ .. والخطوات اللى جايه كلها متعبه وصعبه وطويله ولو كنت لوحدى كنت هتحمل عادى لكن خوفى عليه اللى مسببلى ضعف فظيع.

أنا كنت تعيسه فى الزواج ده ومكنتش هقدر أنفع نفسى ولا ابنى وانا كل يوم بنام منهاره من العييط .. نفسى أنجح وأشتغل وأبقى أقوى وأربى ابنى وانا نفسيتى مرتاحه وسعيده بعيد عن اى مشاكل.

عزيزتي الأم الحائرة

أكثر ما يؤثر سلباً على نفسية الأبناء هو النموذج السيء للأب أو للأم أو للعلاقة بينهما.

تخيلي كيف ستنشأ فتاة مثلاً وهي ترى حياة زوجية تعيسة باردة أو عنيفة بين أب وأم يرفضون بعضا شكلاً وموضوعاً؟ كيف سيؤثر ذلك على قدرتها على اختيار شريك حياة صالح؟ كيف سيؤثر ذلك على قدرتها على فهم دور الرجل والمرأة في الحياة الزوجية؟ كيف سيؤثر ذلك على تقديرها للمسؤولية؟

نفس الكلام بالنسبة لابنك! نشأ في بيت يرى أمه باكية مهانة مقهورة وأبوه عنيف وغير مسؤول – ما شكل زوجة المستقبل التي سيختارها؟ ما دور الزوج والأب الذي سيقوم به؟ من القدوة في نظره؟

الانفصال قد يكون الحل الأمثل لحماية الأطفال من العلاقات المشوهة وقد يكون الحل الأمثل للحفاظ على صحة الأم وقدرتها عل رعاية أطفالها.

هناك مقولة شهيرة تقول: "الأم السعيدة تنشئ أبناء سعداء" لهذا دور الرجل الأساسي في حياة أم أبنائه هو ابقائها سعيدة. قد تكون سعادتك في السلام الأسري وعلاقة يسودها الود والتفاهم وقد تكون سعادتك في الشعور بالاحترام والتقدير وقد تكمن تلك السعادة في شعورك بالأمان وقد تكون سعادتك في حياة بدون هذا الرجل – ابحثي عما يريحك نفسيا واتبعيه.

مشكلتك الأساسية ليست في تأثر الانفصال على نفسية طفلك؛ مشكلتك الحقيقية تكمن في

اقرأ الرد كاملا هنا

لقراءة جميع الأسئلة والأجوبة على موقع الحب ثقافة اضغط هنا

Bookmark and Share