fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

رد صوتي: أنا والآخر والفرق بين الحب والاعجاب والشهوة

هاي مروة،…أنا كان عندي شوية أسألة نفسي حد يجاوبني عليهم
أولا عايزة أعرف الفرق بين love,admiration,lust,crush and fling؟

تلني حاجة كنت عايزة أعرف ازاي البنت ممكن تتعامل مع الولد اللي هو بتاع بنات ، ماشي يظبط علي نفسه؟ و كمان الولاد اللي بيعملو البنت علي انها حبيبته بالرغم من انهم مجرد اصحاب، يعني مثلا لما يكلمها يقولها ايوة يا” يا حبيبي وحشاني، مقدرش أعيش من غيريك” و كدة يعني..دي نوعية انا شفتها كتير في الولاد وفي الاخر بتطلع هي دي الطريقة اللي بيتعامل بيها مع البنات كلهم..ازاي ممكن اتعامل معاه أو أوقفو عند حده؟

كمان كنت عايزة اعرف عموما ازاي أوقف اي حد عند حده سواء ولاد أو بنات، يعني اخليهم ما يهزروش معايا بطريقة مش بحبها، أو يشتموا بالأب و الأم (ملوحظة أنا ماعنديش اعتراض انهم يشتموا بعض ،بس مش بحب يعملوا كدة معايا) ازاي اوصلهم كدة من غير ما أحرجهم أو الموضوع يقلب بخناقة؟

 

 

 

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”