fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

صابرين رضا و عصام الحضرى … تحياتى و مودتى

صابرين رضا و عصام الحضرى … تحياتى و مودتى!

 

قابلت عصام الحضرى و مراته … مش مهم امتى

قعدنا مع بعض … مش مهم فين

اتكلمت معهم … مش مهم قلنا إيه

و اتصورت معهم … و هنا بداية الحكاية!

حطيت صورتى معهم على الفيسبوك بكل براءة و سعادة و فى ناس كتير دخلوا علقوا تعليقات عادية و لطيفة. لكن لقيت ناس تانية بتسأل هى مرات عصام الحضرى قلعت الحجاب ليه و ناس بتقول انها أكيد قلعته عشان تعرف تحافظ عليه و ناس سابوا صابرين خالص و مسكوا فى عصام الحضرى و ازاى النجم البطل يسمح لمراته تقلع الحجاب و ماخافش من كلام الناس و من انه يخسر "الرجالة" اللى معجبين بيه.

عايزة أبدأ كلامى بتحية كبيرة جدا جدا جدا لصابرين عشان متصالحة مع نفسها و عارفة الفرق بين ربنا و المجتمع … اللحظة اللى الحجاب مبقاش بـ نية ارضاء ربنا قلعته و ماهمهاش من المجتمع. اختارت الصدق مع نفسها و مع ربها و مع اللى حواليها و عشان كدة أحب أحييها تانى.

و عايزة كمان أرفع القبعة لعصام الحضرى. بغض النظر عن قراراته الكروية اللى أنا ما بفهمش فيها أصلا و بغض النظر عن كونه أفضل حارس مرمى فى العالم و لا لأ و بغض النظر عن ماضيه أو مستقبله … كل اللى أعرفه ان دا راجل محترم و عملة نادرة اليومين دول.

واحد غيره كان قال لمراته تفضل لابسة الحجاب عشان كلام الناس و انه مش ناقص. واحد غيره كان اتكسف من انه يعمل اعلان معها و يطلع إيده فى إيدها على المسرح يوم لما قابلتهم. واحد غيره كان عمل زى غيره كتير و خاف من الناس مش من رب الناس!

أيوة ما هو أصل فى ناس كتير مش عارفين الفرق!

كام واحدة اتحجبت عشان راجل؟ و كام واحدة قلعت حجابها عشان راجل؟ – و فى الحالتين بيقولوا عشان ربنا

كام واحدة عملت كل حاجة مع واحد بتحبه – أو مش بتحبه – لكن اتمسكت بعذريتها عشان تعرف تتجوز؟ – و قالت عشان ربنا

كام واحد قال لواحدة بتحبه تتنقب و تبطل تكلم ولاد عشان ربنا و هو محركه الأول و الأخير احساسه الشخصى بعدم الأمان؟

كام واحد بيكتب آيات و أحاديث فى الستاتس بتاعه على الفيسبوك عشان الناس تقول عليه بتاع ربنا و هو بتاع نفسه؟ و بيعاكس و بيجرى ورا البنات بدعوى هدايتهم؟

كام أم و أب أصروا ان البنت تتحجب و ان الولد يصلى فى الجامع عشان منظرهم قدام الجيران و البواب و الناس؟

كام أب و أم قالوا لولادهم "حرام" و هما قصدهم "عيب"؟

كام واحد و واحدة سرقوا و كذبوا و غشوا عشان الناس و نسيوا – أو تناسوا – ربنا؟

كام واحد و واحدة عبدوا الناس و رأى الناس و كلام الناس بل من ربنا و ربهم و رب الناس؟

كام واحد و واحدة ادى ضميره حقنة مخدرة و انحنى إرضاء للناس؟

مش معنى ان صابرين قلعت الحجاب انها خرجت من ثوبها و لا من دينها و مش معنى ان عصام الحضرى ساند قرارها احتراما لرغبتها و شخصها و حريتها انه مش "راجل" بمفهوم الذكورة السائد فى المجتمع. بالنسبة لى صابرين و عصام زوج و زوجة متسقين مع مبادئهم متصالحين مع ذاتهم عارفين راسهم من رجليهم و ربنا يحفظهم و يبعد عنهم العين و يكتر من أمثالهم!

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”