fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

رحلة آدم وتعلم البرمجة

رحلة آدم وتعلم البرمجة
رحلة آدم وتعلم البرمجة

عاوزة أعرفكم على أهم مبدأ في حياتي ومنه هدخل في الموضوع .... الصبر حلو 😆

"اللي فيه عقل وراس يعمل اللي بيعملوه الناس" - المثل دا سمعته من جدتي أم أبويا ومن عمتي ومن أبويا نفسه، لحد ما اترسخ جوايا وبقى جزء من شخصيتي ومحرك أساسي في حياتي - جنب الغضب طبعاً (لما بغضب بنجح ههههههههه).

في مثل كمان مهم أوي:

الشاطرة تمشي وتمد والبليدة تقف وتعد (الشاطرة بتمد علشان تتخطى الصعوبات وتوصل لأهدافها ... البليدة بتعد الصعوبات وتحبط نفسها وتسمع للمحبطين اللي حواليها)

نفتكر احنا مش عاوزين نكون إيه .. لا احنا ولا ولادنا ... مش عاوزين نكون ... لا احنا ولا ولادنا ... "كتع كسح كسل"

عاوزة حماسة بقى 🙃🥳

لو دي الحاجة الوحيدة اللي آدم - يا رب يا رب يعني - يورثها مني هكون متطمنة عليه جداً. لكن أنا مش قادرة أعتمد على الوراثة والكلام دا ... إيش ضمنني يعني؟ فقررت أعمل زي ما بتوع المونتيسوري بيعملوا ... بنعمل إيه؟ بنوفر للطفل الأدوات الحقيقية الملائمة لسنه وبيئة ثرية وفرص كتيييييييييييييير للتكرار والتدريب.


دا بقى المثال اللي أنا جاية أحكيلكم عنه. في يونيو 2018، بناءً على ترشيح النابغة الفذ د. محمد زهران، اشتريت لآدم "لعبة" تعلمه البرمجة منها لنفسها كدة. اسمها إيه؟

Kano Computer Kit

Kano Pixel Kit

Kano Motion Sensor Kit

وعلشان احنا مرسوم لنا طريق نمشي فيه، بس ننتبه للعلامات والإشارات، في نفس الوقت اشتركت لآدم في كورس روبوتكس مع شاب لطيف جداً من مركز سمارت تينز اسمه المهندس أحمد حسن - والدنيا مشيت.
Robotics with Smartteens
يعدي كام شهر وعمر ابن عمتي يكلمني عن "لعبة" تانية لآدم علشان شغل الروبوتكس ... بعت اللي بعته ورحت جبتها طبعاً ... كنا بقينا يوم 4 مارس 2019. اسمها إيه؟

LEGO MINDSTORMS EV3 31313 Robot Kit

وجبت دا كمان لكن لسة ما اشتغلناش بيه.

وطلعت هي هي اللي مدرب الروبوتكس شغال بيها وحاجة أخر توافق وتناغم - قطع البازل أهي بتنزل مكانها وتتعشق.

تدخل علينا الكورونا برجلها الشمال ونقعد في البيت ... كل شغلنا المباشر اتلغى. طلبت من المدرب نكمل أونلاين لما لقينا إن الكورونا مطولة شوية. قام المدرب أخد آدم في سكة "سكراتش" ههههههههههه ... دنيا!

في الفترة دي كنت بعت أجيب كتاب يعلمني ويعلم آدم الروبوتكس ... اللي فيه عقل وراس يعمل اللي بيعملوه الناس 🙃

The LEGO MINDSTORMS EV3 Discovery Book (Full Color): A Beginner's Guide to Building and Programming Robots 1st Edition

by Laurens Valk

بعد سنة شغل أونلاين المدرب هاجر كينيا (والله بجد).

فاشتركت لآدم في نادي للمبرمجين تبع اللعبة إياها اللي بتعلم البرمجة مع نفسها.

Kano Club

دي كانت أول مرة أكتشف أن آدم بدأ مشوار التعليم الذاتي .... النادي دا عامل فيديوهات تعليمية قصيرة بالإنجليزي ولما الطفل يتفرج، بينفذ المشروع زيهم وبعدين يقدموا له شوية مشاريع اسمها تحديات وبعدين هو يخترع ويبتكر. طبعاً بيشوف شغل غيره ويتعلم وكمان القائمين على الموقع لما بيلاقوا مشروع متميز بيدوا للطفل شارة أو علامة إن مشروعه عجب القائمين على الموقع.

بعدها بالصدفة اتعرفت على صاحب موقع للمحادثة بالإنجليزي وكمان تعليم البرمجة.

 Pikado

بدأنا برمجة مع أستاذ فذ تاني اسمه المهندس أحمد حافظ وآدم خلص منهج البرمجة اللي بياخد شهور في كام أسبوع - على موقع

Code.org

آدم وقتها كان صغير على لغات البرمجة التانية زي البايثون والجافا مثلاً وهنا كانت إشارة جديدة من السماء .... أنا ماليش في التعليم النظري خالص .... يعني بتعلم مونتيسوري علشان أطبقه وألعب بيه كدة مع ابني ومع الأمهات. آدم بقى بيتعلم برمجة ليه؟ فين المنتج؟ عمل إيه باللي بيتعلمه؟ في نادي المبرمجين هو بيعمل منتجات حلوة لكن أنا عاوزة أكتر .. عاوزة حاجة مفيدة ... حاجة تبل الريق كدة ههههههههههه.

افتكرت "سكراتش" وشغل المهندس أحمد حسن (اللي هاجر كينيا) وبدأت أدعبس .... طلع إن أنا مش مجنونة وإن اللي أنا طالباه دا هو العادي والأصل في الكلام وطلع له اسم كمان ... اسمه إيه؟

classroom enrichment projects.

في الوقت دا آدم كان اتفرج وطبق كل الفيديوهات التعليمية على "سكراتش" وكان جاهز أنه يخترع مشروع يُثري تجربته في التعليم. وقتها كنا في المستوى الرابع من برنامج التعرف على مصر مع مركز ابن بطوطة ... فعمل لعبة لتثبيت معلومات الطفل درسها عن أقاليم مصر.

بعدها بدأ يدرس المخ مع مركز البيروني وانبهر ... فعمل لعبة عن فصوص المخ وأجزاء المخ وكل حاجة مسؤولة عن إيه.

هو دا بقى مربط الفرس .... اللي فيه عقل وراس يعمل اللي بيعملوه الناس ... أهدافي العليا في تعليم آدم أنه يطلَّع قماش .... يطلع منتجات تظهر استيعابه وفهمه وتُثري تعليمه وكمان يفيد غيره من الأطفال اللي هيلعبوا باللعب بتاعته.

ما دام معاه لغة إنجليزية كويسة وقادر يتفرج على فيديوهات تعليمية ويطبق وينفذ ويبتكر يبقى كدة هو تحرر من فكرة الواجب وفكرة المدرس اللي بيقول له المطلوب والتلقين والتنميط والحاجات الكتير دي اللي أنا معقدة منها.

طبعاً هو لسة ما اتحررش تماماً ... وفي عقبات وصعوبات ... ونفسي يتحرر مني أنا شخصياً ويكون رأيه وقراره من دماغه - لكن أنا عارفة إن الموضوع مسألة وقت يعني ومش هيعبرني ههههههههههههه.

أنا مافيش حد في حياتي بيقول لي ورايا إيه ولا أشتغل إيه ولا مسؤولياتي إيه ولا النهاردة هعمل إيه ومع ذلك شايلة شيلتي وشغالة بقوة الدفع الذاتي ... نفسي آدم يبقى كدة ... نفسي يبقى في ناس كتير كدة ... كفاية بقى وضع توفير الطاقة وتقديم الحد الأدنى من كل حاجة!
لحد هنا، كانت إيدي بإيد آدم لكن واحدة واحدة بدأ يستقل لحد ما بقى هو اللي قائد العملية التعليمية وأنا بتابع وبشجع أو بشد وبس.

آدم كمل دراسة البرمجة مع أستاذ خالد سعيد هنا ودا فيديو مثال للتطبيقات بتاعة لغة البايثون.


ومع الأستاذة أسماء أبو عمرة، مؤسسة منصة "المبرمج الصغير" Little Coder
آدم انتهى من كورس تدريب المدربين في مجال البرمجة وحصل على أول شهادة معتمدة في حياته تؤهله لتدريب الأطفال ما بين 4 و12 سنة.

الحكاية وتفاصيل دراسة آدم والكورس والذي منه 🙂

* اسم الكورس إيه علشان لما تتواصلوا مع الأكاديمية تحجزوه:
كورس إعداد المدربين لتعليم البرمجة للإطفال من عمر 4 إلى 12 سنة

* هل الكورس للأطفال؟ زي آدم يعني ... هو وقتها كان 11 سنة.
الإجابة المختصرة لأ ... للكبار اللي عاوزين يتخصصوا في تعليم الأطفال برمجة حتى لو دا مش مجالهم وعمرهم ما اشتغلوه ... يعني ممكن أي ست أو راجل ياخدوا الكورس ويشتغلوا مدربين ويزودوا دخلهم أو يغيروا مجالهم.

* طيب آدم أخده إزاي؟
المهندسة أسماء عملت استثناء لآدم لأنه:
** متعود على التعليم الذاتي،
** مغرم بالبرمجة،
** عمل كورسات قبل كدة من خلال منصة مدرستي وعاوز يعمل تاني،
** بيعرف يدعبس على اليوتيوب ويعرف اللي مش عارفة،
** عنده حافز داخلي لتعلم البرمجة (الكورس 30 ساعة فيديو)،
** وقطع شوط حلو في تعلم لغات مختلفة للبرمجة
** مش هيلاقي صعوبة في متابعة الفيديوهات وفهم محتويات الحقيبة التعليمية اللي فيها كل الأنشطة الورقية والتفاعلية اللي هيحتاجها في الشغل مع الأطفال وتطبيق الأفكار للعب وتنمية مهارات حل المشكلات والعمل الجماعي.

* آدم اتعلم إيه بالظبط؟
** إزاي يعمل فصل لتعليم البرمجة أونلاين.
** الكورسات والمادة العلمية المناسبة لكل فئة عمرية ... يعني 4 سنين غير 6 وغير 7 وغير 12.
** الشغل مع الأطفال على موقع
code.org
** الشغل معهم على
Scratch JR
** الشغل معهم على
Scratch 3.0
** والجديد خالص بقى مجال التطبيقات على الموبايل
App Inventor

بعد كدة آدم حصل على شهادة معتمدة جديدة من موقع كورسيرا والاعتماد من جامعة متشنجان في مبادئ HTML5

عاوزة أفكركم إن البرمجة مش هي الطريق الوحيد اللي قدام ولادكم وبناتكم ... مافيش حد بيبدع ويتميز في مجال غصب عنه. دوركم هو تفتيح الأبواب وتقديم تجارب حياتية ثرية والطفل هيلاقي طريقه بأوانه.

ملحوظة تانية: ماحدش من الناس الكمل اللي آدم بيدرس معهم سأله عن مدرسته ولا شهاداته ولا تسلسل المش عارف إيه.

أخر حاجة ... أنا وآدم عادي بنختلف ونتخانق وبنزق في حدود بعض ... مافيش لا أمومة مثالية ولا طفل مثالي ولا أي حاجة سهلة ومريحة في القصة دي.

شوفوا دول كمان .. توثيق لحظات مهمة
Robotics – Lego Mindstorms EV3 31313
ودي قنوات آدم التعليمية
ودا عن إزاي آدم بقى بيعمل كورسات

في رحلتنا مع التعليم المنزلي، أنا وآدم محظوظين بالمدرسين والدعم والحب اللي بيقدموه عن طيب خاطر 🙏

مين اللي في الصورة دي مع آدم؟
دا الأستاذ خالد سعيد! أول مدرس آدم هو اللي يختاره ويتواصل معاه ويحجز حصص برمجة معاه من حوالي سنة فاتت.

العلاقة بينهم تطورت من أستاذ وتلميذ، لعلاقة موجه وباحث. أستاذ خالد سعيد مؤمن بآدم وبيشجعه بكل الطرق حتى في فترات انقطاع الحصص.

الجديد بقى، قريب آدم تواصل مع أستاذ خالد علشان يتعلم برمجة تطبيقات على الموبايل. أستاذ خالد رفض ياخد فلوس من آدم واتفقوا يعملوا كورس مسجل مجاني على اليوتيوب مع بعض 🙂

طبعاً أنا مش فاهمة تفاصيل لغة البرمجة ولا الكورس ههههههههههههه
اللي ولادهم مهتمين بالبرمجة ممكن يتابعوا البلاي ليست دي لأن الكورس لسة في أوله.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL6Nr2r3Ev0ECqpsaTluGs–CQf1h02kRh

من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”