fbpx
مونتيسوري مصر- تقدمها مروة رخا

إيه أهمية كورسات المونتيسوري من 0-6 سنوات؟

إيه أهمية كورسات المونتيسوري في مرحلة الرضاعة ومرحلة الطفولة المبكرة؟ مرحلة من 0-3 ومن 3-6 سنوات؟
☘️إيه أهمية كورسات المونتيسوري في مرحلة الرضاعة ومرحلة الطفولة المبكرة؟ مرحلة من 0-3 ومن 3-6 سنوات؟
☘️ليه ممكن حد يشتري أدوات غالية (أدوات المونتيسوري غالية - حقيقة مؤكدة) ويدفع فلوس في كورس طويل ومفصل ويذاكر ويكتب؟
☘️طيب ليه مهم للأهل وللمعلمين أنهم يفهموا نمو مخ الطفل في المرحلة دي؟ ليه مهم يعرفوا مراحل تطور قدرات الطفل العقلية؟ ليه مهم يفهموا تسلسل تقديم الأنشطة للطفل؟ ليه مهم يفهموا الهدف كل أداة ونشاط؟
☘️إزاي نحمي الطفل ما بين 0-6 سنوات من التوقعات غير المنطقية المبنية على خرافات مجتمعية متوارثة عبر الأجيال عن المهارات أو التفوق مش مبنية على علم حقيقي بالطفل ونموه ونفسيته؟
☘️إزاي نمهد للطفل بطريقة ممتعة تعلم التاريخ والجغرافيا وعلم النبات وعلم الحيوان والرياضيات والهندسة والكسور قبل معمعة التعليم الأكاديمي (صدمة رابعة ابتدائي)؟
☘️إزاي نعلم الطفل الكتابة والقراءة من غير ما نكسره ونكرهه في نفسه؟
☘️طيب لو طفل عنده تأخر لغوي؟ لو طفل عنده أعراض عسر قراءة أو عسر كتابة أو عسر الحساب والرياضيات؟ نساعد الطفل دا إزاي بدري قبل ما المشكلة تبقى هم ما يتلم (وفلوس كتييييييييييييييييييييير)؟
☘️طيب لو طفل مش بيركز؟ لو مش بخلص اللي ابتداه؟ بيعكس الحروف؟ نعمل فيه إيه؟
👍 الإجابة: حسب عمر الطفل ومهاراته الحالية؛ كورس المونتيسوري الكامل من 0-3 سنوات أو كورس المونتيسوري الكامل من 3-6 سنوات
من هي مروة رخا؟
مروة رخا: موجهة مونتيسوري معتمدة دولياً من الميلاد حتى 12 عام. Marwa Rakha: Internationally certified Montessori educator from birth to 12 years.

بدأت “مروة رخا” رحلتها مع “نهج وفلسفة المونتيسوري” في نهاية عام 2011 بقراءة كتب “د. ماريا مونتيسوري” عن الطفل والبيئة الغنية التي يحتاجها لينمو ويزدهر. تلت القراءة الحرة دراسة متعمقة للفلسفة والمنهج مع مركز أمريكا الشمالية للمونتيسوري

“North American Montessori Center”