مجلة احنا

Page 1 of 41234

مروة رخا لمجلة احنا – صبري عليك طال!

مروة رخا لمجلة احنا - صبري عليك طال!

علشان الجوازة تستمر لازم تستحملي تجاهله و بروده أو تعليقاته السخيفة في أغلب الأحيان. لازم تغمضي عينك كل ما هو عينه تزوغ. لازم تتصالحي مع فكرة الخيانة لأنها واردة جدا! لازم تصبري على هروبه من تحمل المسؤولية أو تذمره المستمر... (Continue reading)

Tagged with:         

مروة رخا لمجلة احنا: من النهاردة مافيش سلطة … أنا السلطة!

مروة رخا لمجلة احنا: من النهاردة مافيش سلطة ... أنا السلطة!

كام واحد منكم ياللى بتقروا الكلام دا دلوقتى تتمنوا لو الأم أو الأب اعتذروا عن اخطاء معينة فى حققكم؟ كام واحد و واحدة سلامهم الداخلى و تصالحهم مع طفولتهم و مراهقتهم متوقف على الاعتذار اللى مش بيجي دا؟... (Continue reading)

Tagged with:             

مروة رخا لمجلة احنا: و رقصنى يا جدع

مروة رخا لمجلة احنا: و رقصنى يا جدع

قبل ما تقروا الكلام اللى مكتوب ياريت تعرفوا ان كاتبة المقال دا من أنصار تعدد الأزواج و الزوجات و العلاقات بصفة عامة! طيب ايه اللى مضايقنى فى مسلسل زى الزوجة الرابعة؟ بصراحة و من الأخر ... حسيته تظييط و تتطبيل و ركوب... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – الخوف من البلاعة

مروة رخا لمجلة احنا - الخوف من البلاعة

بحثت و قريت و عرفت ان فى السن دا الأطفال ذوى الخيال الواسع و الحس المرهف بيدركوا مخاطر قد تكون حقيقية و لكن أغلبها من صنع خيالهم و الحل الأمثل هو الصبر و عدم اجبارهم على مواجهة المخاوف دى. آدم... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – الحياة فى مكان آخر

مروة رخا لمجلة احنا - الحياة فى مكان آخر

يعنى ايه واحد يموت و الناس تدعى له انه يرقد بسلام؟ هو هيروح فين يعنى؟ و ايه عكس السلام فى الحالة دى؟ و ليه دى دعوة حلوة؟... (Continue reading)

Tagged with:         

مروة رخا لمجلة احنا – فسفوسة فى منطقة حساسة

مروة رخا لمجلة احنا - فسفوسة فى منطقة حساسة

بحركة لا ارادية لمست ودنها و ضمت ساقايها كمن تذكرت حباية منسية بين فخذيها و سألت ضيفها: "حضرتك رأيك إيه فى الثورة؟" ... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – يوم انتخاب الرئيس

مروة رخا لمجلة احنا - يوم انتخاب الرئيس

بدأ المشير خطابه بالوقوف دقيقة حداد على أرواح الشهداء و افتتح كلامه بتمجيد ثورة الشعب العريق و قبل أن يتلوا على الجلوس بيانه، دخل الكتاتتنى مهرولا لاهثا و أخرج من جيبه 13 ورقة "كوتشينة" رمى بهم أمام المشير بكل... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – الموضة السنة دى محزق

مروة رخا لمجلة احنا - الموضة السنة دى محزق

الواحد كدة بيبقى قاعد لا بيه و لا عليه تقوم تهب رياح الحنين للزمن الجميل و حاجة تجيب حاجة و تلاقينى بكتب مقال زى دا! إيييه دنيا!... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – شوائب عالقة

مروة رخا لمجلة احنا - شوائب عالقة

أسراب الجراد الطائر لقحت النمل الزاحف و باضت اناثهم و باض ذكورهم على شرفات و مقاعد مجلسنا فانتشر القيح و القبح فى شوارعنا و حوارينا! الشعب يريد ابادة الحشرات!... (Continue reading)

Tagged with:

مروة رخا لمجلة احنا – العربجى و الحمار و الجزرة

مروة رخا لمجلة احنا - العربجى و الحمار و الجزرة

و لو الموضوع انتهى ... ليه بنزعل؟ بنزعل على الرشاوى العاطفية و الجسدية و المادية اللى دفعناها مثلا؟ و لا بنزعل على مبادئ معينة خالفناها؟ و لا بنزعل على قلعة جميلة من الرمل بنيناها على الشط و جيه البحر و... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – مقاس جزمتك كام؟

مروة رخا لمجلة احنا - مقاس جزمتك كام؟

مش مهم خالص طبيعتك و لا ظروفك و لا شخصيتك و لا احتياجاتك و لا مهاراتك و لا أحلامك و لا رأيك ... دى حيالله حياتك و انت طبعا مش حر فيها! لازم "تتفرمت" و "تتكندش" – formatting and conditioning"... (Continue reading)

مروة رخا لمجلة احنا – حذفتينى ليه يا غادة؟

كتابك كان عن بنت مصرية متعلمة من عيلة متوسطة نفسها يبقى لها بيت و عيلة لكن الاختيارات اللى قدامها تغم النفس. المسلسل بقى طلع البنت مهبوشة و تطفش أجدعها عريس بلهفتها و دلقتها و سربعتها دى. البت مجنونة رسمى و... (Continue reading)

Page 1 of 41234